BISPEVALGET I OSLO

I midten av september avgjør Kirkerådet hvem som etterfølger Ole Christian Kvarme som biskop i Oslo.

Oslo Bispedømmeråd presenterte i mai fem kandidater. Etter sommerens avstemming er det de tre med flest stemmer som står igjen.

Her er pressemelding fra Kirkerådet:

tre_nominerte_oslo_25-august.jpg

Den nye biskopen i Oslo heter enten Kari Veiteberg, Anne-May Grasaas eller Sturla Johan Stålsett.

Størst oppslutning om Kari Veiteberg

Den norske kirke

Publisert 25.08.2017 12:42

Bymisjonsprest Kari Veiteberg har fått størst oppslutning i avstemningsrunden foran tilsetting av ny biskop i Oslo bispedømme.

I mai presenterte Oslo bispedømmeråd en liste på fem kandidater til å bli biskop i Oslo.  Etter avstemningsrunden i sommer står disse tre igjen som kandidater til å overta etter Ole Chr. Kvarme:

Kari Veiteberg (56), bymisjonsprest ved Bymisjonssenteret Tøyenkirken.
Anne-May Grasaas (61), domprost i Oslo.
Sturla Johan Stålsett (53), professor ved Det teologiske menighetsfakultetet.

Nå skal alle biskopene og Oslo bispedømmeråd gi sine anbefalinger til Kirkerådet. På Kirkerådets møte 13.-14. september blir ny oslobiskop tilsatt. Valget står mellom de tre som fikk størst oppslutning i sommerens avstemningsrunde.

Stillingen som biskop i Oslo blir ledig etter at biskop Ole Chr. Kvarme går av i slutten av september. Kvarme som har vært biskop i Oslo bispedømme siden 2005, har sin avskjedsgudstjeneste i Oslo domkirke søndag 3. september 2017.

Oslo bispedømme omfatter Oslo, Asker og Bærum. I bispedømmet er det 454 924 medlemmer og tilhørige (pr. 2016), 53 menigheter og 75 kirker.

Prosessen fram mot tilsetting av ny biskop omfatter en bred avstemningsrunde med 455 stemmeberettigede: Menighetsråd, kirkelig ansatte og landets proster og teologiske professorer. Til sammen har 332 stemmeberettigede instanser og ansatte satt opp tre navn i prioritert rekkefølge.

Disse har avgitt sine stemmer:
- menighetsrådene i Oslo bispedømme,
- prester i offentlig kirkelig stilling i Oslo bispedømme,
- vigslede kateketer, diakoner og kantorer i offentlig kirkelig stilling i Oslo bispedømme,
- prostene i alle bispedømmene,
- professorer i teologiske fag ved de teologiske fakultetene og ledere av praktisk-teologiske utdanninger ved Det praktisk-teologiske seminar, Det teologiske Menighetsfakultet, Misjonshøgskolen og Kirkelig utdanningssenter i nord.

Kirkemøtet 2012 vedtok at Kirkerådet ved tilsetting av biskop må velge en av de tre med flest stemmer. Samtidig vedtok Kirkemøtet at førstestemmer gis vekting lik 1, andrestemmer lik 2/3 og tredjestemmer lik 1/3. For å sikre lokal innflytelse i prosessen teller stemmer fra menighetsrådene 1/3, prester og andre i vigslede stillinger i det aktuelle bispedømmet 1/3 og nasjonale stemmer 1/3 (proster og teologiske professorer).

Vektingen av stemmene med utgangspunkt i fordeling av 100 "poeng", gir dette resultatet:

Veiteberg - 29,45 %
Grasaas - 25,06 %
Stålsett - 22,93 %
Hauge - 11,82 %
Hougsnæs - 10,73 %

Stemmefordelingen i Oslo (pdf)

Kontaktpersoner:
Assisterende direktør i Kirkerådet
Gerd Karin Røsæg 23 08 12 40 / 48 99 12 40
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet
Ingeborg Dybvig 23 08 12 05 / 47 48 16 06